Nieuws

Weerbaarheid centraal op kennisdag Bollenacademie

Samenvatting
  • Onderwerp
    weerbaar telen, bodem, plantgezondheid
  • Interessant voor
    bollenkwekers, tuinders
Bekijk de bronnen
Ruim 70 studenten en 10 docenten van zeven mbo- en hbo-onderwijsinstellingen woonden op 15 oktober op de Keukenhof in Lisse de Bloembollenkennisdag bij. Op deze kennisdag, jaarlijks georganiseerd door de Bollenacademie, stond weerbaarheid centraal.

Het doel van de Bloembollenkennisdag is om kennis te delen en het belang van onderzoek en educatie te koppelen aan ondernemerschap in de bloembollensector. Wageningen University & Research verzorgde dit jaar twee workshops.

Weerbare bol

Vanuit de Publiek-Private Samenwerking (PPS) De Weerbare Bol vertelde Esmée de Graaf over de achtergronden van plantweerbaarheid in bloembollen. Onderzocht wordt hoe de plantafweer werkt, zodat ziekten en plagen minder kans hebben.

Paul Ruigrok liet de studenten leliebollen beoordelen aan de hand van praktijkproeven, waardoor zij meer inzicht kregen in de factoren die de weerbaarheid tegen penicillium beïnvloeden.

Bollen, Bodem en Aaltjes

Pella Brinkman, vanuit de PPS Bollen@ Bodem & Aaltjes, gaf een uitgebreide uitleg over verschillende soorten aaltjes en hun plaats in het bodemvoedselweb. Ze introduceerde een handig aaltjesschema van Best4Soil, dat telers helpt bij het opstellen van een effectief bouwplan en de keuze van groenbemesters.

Samenwerking door grondeigenaren komt in de praktijk steeds vaker voor. Sjoerd van Vilsteren gaf de studenten inzicht in factoren die een rol spelen bij de huur of ruil van grond voor de teelt van bloembollen.

Interactieve discussies essentieel

De workshops waren interactief en stimuleerden levendige discussies onder de deelnemers. Dit interactieve element zorgde voor een diepere betrokkenheid en uitwisseling van ideeën, wat essentieel is voor innovatie in de sector.

Keukenhof als praktijkvoorbeeld

Keukenhof had een actieve rol in het programma. Aanwezigen konden zien, horen en ervaren welke inspanningen nodig zijn om de bloembollensector positief in de schijnwerpers te zetten en te houden. Ondanks dat het landgoed maar acht weken per jaar open is, trekt het jaarlijks 1,4 miljoen bezoekers. De maatregelen en technieken om tot het beste bloeiresultaat te komen, werden in de praktijk toegelicht, aangezien het planten juist deze week was begonnen.

Tot slot werd benadrukt hoe Keukenhof bijdraagt aan innovaties in de sector, wat de cirkel van duurzame bollenteelt compleet maakt.